KONCEPCJA FUNKCJONOWANIA PRZEDSZKOLA NA LATA 2019-2024
Podstawa prawna:
- Ustawa z dn. 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe(Dz. U. z 2018 r. poz. 996)
- Rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej. (Dz. U. z 2017 r., poz.356)
- Rozporządzenie MEN z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz. U. 2017, poz.1611)
- Rozporządzenie Ministerstwa Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. 2017, poz. 1658)
- Statut Przedszkola Miejskiego nr 21 im. Misia Uszatka w Gorzowie Wlkp.
WSTĘP
Dobre przedszkole i udane dzieciństwo to kluczowa rola w kształtowaniu osobowości dorosłego człowieka. Poniższa koncepcja wyznacza zadania dla nauczycieli i rodziców kształtowania charakterów i umysłów młodych ludzi, co da im podstawę do dalszej nauki i rozwoju. Założenia koncepcji dotyczące procesu dydaktyczno – wychowawczego pozwalają dziecku uczyć się rozmawiać, rozwiązywać konflikty, radzić sobie z problemami, wyrażać siebie, być konsekwentnym, asertywnym, samodzielnym. Realizacja zamierzeń koncepcji pozwoli na stwarzanie warunków wszechstronnego rozwoju dziecka a rodzicom da wsparcie w roli wychowawczej. Nauczyciel szanując odmienność poznawczą dziecka będzie zachęcał do aktywności dając dziecku więcej czasu na eksperymentowanie, będzie otwarty na pomysły dzieci, zachęcający je do poszukiwania nowych rozwiązań i radzenia sobie z problemami, analizujący i wyjaśniający zachowania a nie oceniający je. Koncepcja zakłada indywidualizację procesu edukacyjnego, liczenie się z odmiennościami osobowości czy zróżnicowanym stylem zdobywania wiedzy i wychodzi naprzeciw dziecięcym potrzebom i zainteresowaniom.
WIZJA PRZEDSZKOLA
Przedszkole z rozszerzoną edukacją prozdrowotną, przestrzegające praw i obowiązków dziecka, innowacyjne, sprzyjające akceptacji każdego dziecka i umożliwiające wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkim dzieciom, bezpieczne i dobrze wyposażone, współpracujące z rodzicami i ze środowiskiem lokalnym.
MISJA PRZEDSZKOLA
Nasze przedszkole:
Przedszkole zmienia się i rozwija, dostosowując się do potrzeb środowiska i aktualnych zmian w oświacie. Zapewnia wysoki poziom opieki, wychowania i nauki w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa, dba o wszechstronny rozwój dziecka, tworząc warunki umożliwiające mu osiągnięcie gotowości szkolnej, promuje zdrowy, aktywny tryb życia , uczy szacunku, tolerancji, patriotyzmu ,wspiera działania wychowawcze rodziców , integruje środowisko. Wszyscy przestrzegają praw dziecka, dbają o dobre stosunki międzyludzkie i skuteczną komunikację interpersonalną, placówka inwestuje w nauczycieli, pracowników, bazę lokalową, a zyskują przede wszystkim dzieci, przedszkole jest zarządzane w sposób sprawny i nowoczesny, a pracownicy mają satysfakcję ze swojej pracy.
CHARAKTERYSTYKA PRZEDSZKOLA
Przedszkole Miejskie nr 21 im. Misia Uszatka w Gorzowie Wlkp. mieści się w kompleksie budynków, których gospodarzami są również Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 16 oraz Zespół Kształcenia Specjalnego . Przedszkole rozpoczęło swoją działalność w 1982r. W przedszkolu funkcjonuje 6 grup (dzieci 3,4,5,6 letnie). Jest to przedszkole całodzienne. Przedszkole nie prowadzi kuchni, dzieci korzystają ze stołówki Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 16. Wszystkie sale przedszkolne wyposażone są w certyfikowane meble, posiadają zestawy pomocy dydaktycznych, gier, planszy, zabawek, klocków. W salach zorganizowane są kąciki tematyczne doraźne i stałe, np. kącik czytelniczy, fryzjerski, przyrodniczy itp. Ponadto w przedszkolu jest gabinet do zajęć psychologiczno – pedagogicznych, pomieszczenie komputerowe i pomieszczenia biurowe. Nasze przedszkole jest kolorowe i bajeczne. Ogród przedszkolny jest duży, zielony, wyposażony w sprzęt do zajęć i zabaw ruchowych. Od wielu lat prowadzimy edukację związaną z prozdrowotnym stylem życia, a także podejmujemy wiele działań na rzecz zrównoważonego rozwoju dzieci włączając w ten proces rodziców oraz środowisko lokalne. Ciągle doskonalimy swoją bazę lokalową. Dzięki skutecznej promocji nasze przedszkole ma dobrą opinię w środowisku lokalnym. Do przedszkola uczęszcza 146 dzieci w wieku 3-5 lat. Obecnie w przedszkolu funkcjonuje 6 grup. Przedszkole zatrudnia 25 osób: 14 nauczycielek (w tym dyrektor) oraz 11 pracowników obsługi i administracji. Kadra pedagogiczna to nauczyciele z pełnymi kwalifikacjami do pracy z dziećmi. Dobra baza, wyposażenie, estetyka pomieszczeń i otoczenia dopełnia działania dydaktyczno – wychowawcze i wpływa na wysoką ocenę.
CELE PRZEDSZKOLA
- sprzyjać ogólnemu rozwojowi i wykorzystaniu wszystkich możliwości;
- zapobiegać nieprawidłowościom w rozwoju;
- kompensować niekorzystne dla rozwoju warunki życia;
- diagnozować osiągnięcia i możliwości rozwojowe;
- korygować i wyrównywać wszelkie nieprawidłowości i defekty;
- przygotowywać do podjęcia nauki szkolnej;
- zapewnić zaspokajanie podstawowych potrzeb, a także pomoc rodzicom pracującym zawodowo w stworzeniu ich dzieciom opieki wychowawczej”.
ROLA NAUCZYCIELA WYCHOWAWCY
- Dążenie do obiektywnego i trafnego poznania dziecka.
- Dążenie do podmiotowej organizacji procesu opieki, wychowania i nauczania.
- Dążenie do partnerskiego ułożenia relacji z rodzicami.
- Dążenie do podejmowania działalności innowacyjnej.
- Monitorowanie procesów zachodzących w przedszkolu i udoskonalanie ich z wykorzystaniem nowoczesnej wiedzy.
- Twórcza praca w zespołach zadaniowych i właściwe wykorzystanie zasobów.
MODEL ABSOLWENTA
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej potrafi dobrze funkcjonować w roli ucznia:
- Jest przygotowane do podjęcia obowiązków na kolejnym szczeblu nauki,
- Posiada wiedzę i umiejętności przydatne w dalszej edukacji i funkcjonowania w społeczeństwie,
- Posiada umiejętność współpracy w grupie (podporządkowuje się poleceniom, normom, umie współdziałać z innymi),
- Zna zasady bezpieczeństwa, rozumie konieczność dbania o zdrowie,
- Zna symbole narodowe, posiada poczucie bycia Polakiem i Europejczykiem,
- Wrażliwe na przyrodę, ekologię i sztukę,
- Dostrzega potrzeby innych, wykazuje tolerancję wobec innych,
- Odróżnia dobro od zła,
- Kultywuje tradycje narodowe i rodzinne,
- Zna i rozumie prawa dziecka, i respektuje prawa innych.
Kontynuacja realizacji programów pomagających osiągać wyznaczone cele:
- Program Adaptacyjny- mający na celu bezstresowe dla dziecka przekroczenie progu przedszkola,
- Program Wychowawczy, który uczy porozumiewać się w grupie , zgodnie funkcjonować w zabawie , dzieci odwołują się do kodeksów zachowań i wartości moralnych, znają prawa dziecka. Ustalone zasady i normy postępowania, regulaminy bezpieczeństwa stosują w kontaktach indywidualnych w zabawach zespołowych.
- Program „Przedszkola promującego zdrowie” – zachęcanie do zdrowego stylu życia, zapewnianie sprzyjającego zdrowiu środowisko do pracy i nauki.
- Program „Doradztwa zawodowego” – zapoznanie dzieci z wybranymi zawodami i kształtowanie pozytywnej i proaktywnej postawy wobec pracy i edukacji.
- Program Edukacji Społecznej „ Z mieszkańcami osiedla „Staszica” w czterech porach roku” – kształtowanie postaw społecznych dziecka, zacieśnianie więzi interpersonalnych
- Program Edukacji Patriotycznej – wyposażenie dzieci w zasób wiedzy o małej i dużej ojczyźnie
- Program „Otwarte przedszkole” – stwarzanie sytuacji sprzyjających rozwijaniu i umacnianiu kontaktów rodziny z przedszkolem.
- Program „ Prawa dziecka” – zapoznanie dzieci z ich prawami oraz uświadomienie dzieciom konieczności respektowania przez nich praw innych osób.
Kontynuacja tradycji przedszkola – organizacja uroczystości przedszkolnych wg kalendarza imprez.
Od nowego roku szkolnego włączenie do pracy dydaktyczno- wychowawczej nowego programu Przyjaciele Zippiego – w celu wyposażenia małych dzieci w podstawowe kompetencje społeczno – emocjonalne, które pomagają radzić sobie w sytuacjach trudnych, a w przyszłości pozwolą im dobrze funkcjonować w relacjach z innymi i unikać zachowań ryzykownych.
ZASADY PEDAGOGICZNE
Zasady pedagogiczne jakimi się kierujemy zapewniają podmiotowe traktowanie dziecka, są nimi;
- Zasada indywidualizacji
Należy dużą wagę przykładać do obserwacji dziecka w celu poznania jego rozwoju, określenia aktualnych umiejętności, preferencji, zainteresowań , uzdolnień oraz celu dostrzegania i wykorzystywania- dla stymulacji rozwoju – okresów szczególnej wrażliwości na poszczególne rodzaje oddziaływań i momentów gotowości do uczenia się określonych umiejętności
- Zasada samodzielności
Ta zasada sprzyja dostępności wszystkich materiałów dydaktycznych, znajdujących się w sali. Mają one stałe miejsce na półkach skąd dzieci biorą je i odkładają samodzielnie. Dziecko wykorzystując materiał musi samodzielnie rozwiązać zadanie. Samodzielność w podejmowaniu samodzielnych zadań służy kształtowaniu się osobowości, zwłaszcza zdobywaniu poczucia wiary w siebie, umiejętności analizy i oceny własnego działania, rozwijaniu wewnętrznej motywacji do działania. Świadomość możliwości popełniania błędów.
- Zasada wolności swobody działania
Zasada ta odnosi się do wyboru przez dziecko rodzaju aktywności oraz jej przedmiotu; tempa uczenia się, miejsca i formy pracy oraz sposobu jej wykonania. Prawo dziecka do wyboru zadań, ról, partnera działania kształtuje poczucie odpowiedzialności za siebie oraz poczucie wpływu
KIERUNKI I PŁASZCZYZNY REALIZACJI KONCEPCJI
- Procesy zarządzania i kierowania przedszkolem
- Procesy kształcenia, wychowania i opieki
- Procesy dotyczące współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym
- Rozwój bazy i infrastruktury przedszkola
- PROCESY ZARZĄDZANIA I KIEROWANIA PRZEDSZKOLEM
- Tworzenie atmosfery sprzyjającej rozwijaniu kreatywności co przełoży się na innowacyjność i oryginalność działań podejmowanych przez nauczycieli.
- Stwarzanie warunków do efektywnej pracy zespołów zadaniowych, doskonalenie metod i form pracy co przełoży się na poprawę efektów pracy pedagogicznej.
- Motywowanie nauczycieli do podejmowania różnych form doskonalenia zawodowego.
- Wspomaganie i inspirowanie nauczycieli do podnoszenia kwalifikacji zawodowych i zdobywania dodatkowych umiejętności w zakresie wczesnego wspomagania dzieci, języka nowożytnego, w zakresie wymaganym przez przepisy prawa oświatowego.
- Doskonalenie umiejętności nauczycieli związanych z wykorzystywaniem
w swojej pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej, co spowoduje szybki przepływ istotnych dla prawidłowego funkcjonowania placówki informacji na płaszczyźnie dyrektor-nauczyciel, nauczyciel-dyrektor.
- Stwarzanie odpowiednich warunków do rozwoju zawodowego nauczycielom realizującym awans zawodowy.
- Zachęcanie nauczycieli do realizacji innowacji, programów i projektów edukacyjnych.
- Prowadzenie badań jakości pracy przedszkola poprzez przeprowadzanie ewaluacji wewnętrznej, które będą stanowiły podstawę do określania kierunków zmian pracy, podejmowania przedsięwzięć, opracowywania programów zgodnie z wynikami diagnoz, potrzebami i oczekiwaniami społeczności przedszkolnej.
- Wykorzystywanie wniosków z nadzoru pedagogicznego do planowania korzystnych zmian do doskonalenia pracy przedszkola w każdym obszarze ze szczególnym uwzględnieniem najsłabszych stron placówki.
- Pozyskiwanie sponsorów wspomagających placówkę w realizacji zadań statutowych i poza statutowych
- Włączanie nauczycieli, rodziców, pracowników przedszkola do procesu decyzyjnego w istotnych sprawach placówki, w ramach ich kompetencji.
- Wzmacnianie w pracownikach tego co najlepsze i wydobywać w ludziach posiadane przez nich zasoby.
- Stosować coching , który jest inwestycją w rozwój pracowników i rozwój firmy.
- Poprawa organizacji pracy własnej, umiejętność stosowania w praktyce zdobytych kompetencji.
- PROCESY KSZTAŁCENIA WYCHOWANIA I OPIEKI
Rozwijanie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie jako połączenie : wiedzy, umiejętności, postaw odpowiednich do sytuacji:
- porozumiewanie się w języku ojczystym: wspomaganie rozwoju mowy poprzez: słuchanie utworów literackich, nauka wierszy, ról, odgrywanie scenek (drama, teatr kukiełkowy, pacynki), występy artystyczne dzieci, uczestnictwo w konkursach recytatorskich, prezentowanie zainteresowań i talentów dzieci, zapewnienie wsparcia logopedycznego, ćwiczenia grafomotoryki ręki, wprowadzanie liter, nauka czytania prostych wyrazów i zdań, ćwiczenia usprawniające analizę i syntezę słuchowo-wzrokową, spektakle teatralne na miejscu oraz wyjazdowe, biblioteczki w każdej Sali, warsztaty biblioteczne, udział w akcjach: Cała Polska czyta dzieciom, Biblioteka przedszkolaka.
- porozumiewanie się w językach obcych: Podczas zajęć przedszkolaki poznają i utrwalają podstawowe słowa i zwroty w języku angielskim (np. podają swoje imię, wiek, określają nastrój, liczą, nazywają kolory, części ciała, ubrania, podają nazwy zwierząt, części garderoby). Zajęcia to – gry i zabawy ruchowe (grupowe, w parach), piosenki, historyjki obrazkowe, scenki dramowe.
- kompetencje matematyczne: codzienne zabawy w przeliczanie, klasyfikowanie, mierzenie, ważenie, rozróżnianie stron: lewa/prawa, realizacja ćwiczeń z programu prof. E. Gruszczyk-Kolczyńskiej – DZIECIĘCA MATEMATYKA,
- kompetencje naukowo-techniczne, informatyczne :zabawy eksperymentalno-doświadczalne (poznawanie podstawowych praw fizycznych, chemicznych), zabawy mikroskopem, lupą, zabawy z wykorzystaniem bezpiecznych narzędzi (kąciki majsterkowicza), oglądanie prezentacji i filmów edukacyjnych, wykorzystanie tablicy interaktywnej.
- kompetencje społeczne i obywatelskie: kodeksy zachowania, nauka praw dziecka, nauka historii rodziny, okolicy, kraju, nauka patriotyzmu, praca w małym wolontariacie, spotkania z przedstawicielami różnych zawodów, angażowanie podopiecznych w działania na rzecz społeczności lokalnej, realizacja programu edukacji społecznej „Z mieszkańcami „Staszica” w czterech porach roku” , realizacja programu „Doradztwa zawodowego”, realizacja programu „Edukacji Patriotycznej”, realizacja programu „Prawa dziecka”.
- inicjatywność i przedsiębiorczość: Kompetencja ta obejmuje działania zmierzające do rozwoju poczucia sprawstwa przez stwarzanie dzieciom warunków do samodzielnego eksplorowania świata, eksperymentowania, doświadczania.
- świadomość i ekspresja kulturalna: wystawy prac dzieci, konkursy, udział w uroczystościach, malowanie, śpiewanie, rysowanie, udział w koncertach, sztukach teatralnych.
- Świadomość, wiedza i nawyki prozdrowotne: uświadomienie dzieciom niebezpieczeństw zagrażających życiu i przekonanie ich o konieczności poszanowania życia ludzi, zwierząt i roślin, kształtowanie u dzieci intuicyjnego rozumienia zdrowia i zagrożeń jakimi są choroby (na przykład choroby brudnych rąk, niemytych owoców, alergie, choroby zakaźne typu grypa). Uświadomienie dzieciom, że można zmniejszyć zagrożenie chorobą poprzez: zdrowy tryb życia, szczepienia ochronne, właściwe odżywianie, kształtowanie przekonania o konieczności przestrzegania higieny i prawidłowego odżywiania, kształtowanie umiejętności rozumnego zachowania się w sytuacji choroby: leczenie w domu i w szpitalu, korzystanie z pomocy lekarza, obchodzenie się z lekarstwami, dbałość o sprawność ruchową i koordynację ruchową poprzez systematyczne organizowanie gimnastyki połączonej z zabawami ruchowymi, dbałość o sprawność ruchową dzieci i koordynację ruchową poprzez organizowanie zabaw ruchowych, rytmiki, tańców, pływania i zawodów sportowych, podczas których dzieci mogą wykazać się swoimi osiągnięciami, kształtowanie przekonania dzieci co do tego, że warunkiem zdrowia jest aktywność ruchowa, gimnastyka poranna, zabawy i sporty na świeżym powietrzu, spacery, marsze, biegi i wycieczki, uświadomienie dzieciom sytuacji, w jakiej znajdują się dzieci niepełnosprawne i wyjaśnienie, dlaczego niektórzy ludzi muszą nosić aparaty słuchowe o ortodontyczne, okulary, obuwie ortopedyczne. Zasugerowanie im, jak można pomóc osobom niepełnosprawnym, realizacja programu „Przedszkole promujące zdrowie”
dzieci będą lepiej rozumiały:
- jak kruche jest życie i w jaki sposób należy je chronić przed zagrożeniem;
- czym jest zdrowie, jak groźne są choroby i w jaki sposób można się przed nimi ustrzec;
- konieczność przestrzegania higieny i chętniej będą o nią dbały;
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna i logopedyczna
- Opieka ta polega na wspomaganiu indywidualnego rozwoju dzieci poprzez organizowanie i udzielanie wychowankom i ich rodzicom pomocy psychologiczno- pedagogicznej i logopedycznej w zakresie :
- diagnozowania dzieci ( rozpoznawania mocnych stron i ewentualnych deficytów rozwojowych, dysharmonii)
- organizowania różnych form pomocy ( zajęcia korekcyjno- kompensacyjne ,logopedyczne, porady, konsultacje itp.)
- wspieranie rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu trudności wychowawczych
- umożliwienie rozwijania umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli ( warsztaty prowadzone przez psychologa lub logopedę, pogadanki ze specjalistami, poradnictwo).
Pomoc psychologiczno -pedagogiczna i logopedyczna dotyczy przede wszystkim :
- dzieci niepełnosprawnych
- dzieci, u których stwierdzono specyficzne trudności , uniemożliwiające uzyskanie gotowości do podjęcia nauki w szkole
- dzieci należących do grupy ryzyka ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
- dzieci z zaburzeniami w komunikacji językowej
- dzieci z trudnościami adaptacyjnymi
- dzieci z zaburzeniami w rozwoju mowy
- dzieci z wadą wymowy
- dzieci ze szczególnymi uzdolnieniami.
Pomoc P.P. i logopedyczna udzielana jest dziecku :
- na podstawie orzeczenia i potrzebie wczesnego wspomagania
- na wniosek nauczyciela
- na podstawie wstępnej diagnozy dokonanej przez nauczyciela lub specjalistę
Priorytetem działań przedszkola będzie więc dążenie do pełnego, rzeczywistego włączenia i integracji z rówieśnikami dziecka niepełnosprawnego, zarówno przez wspomaganie jego rozwoju, indywidualizację i wspieranie go podczas zajęć z grupą, jak i likwidowanie barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka w grupie rówieśniczej i uczestnictwo w życiu przedszkola.
KATALOG METOD STOSOWANYCH W PRACY DYDAKTYCZNO WYCHOWAWCZEJ
Aby zrealizować obowiązujące treści programowe, wykorzystujemy metody aktywne, problemowe i twórcze oraz metody tradycyjne. Wszystkie metody pracy z dzieckiem uwzględniają podstawą formę jego aktywności tj. zabawę.
Do metod tych należą m.in.;
- Metoda prof. E. Gruszczyk –Kolczyńskiej – dziecięca matematyka- zabawy matematyczne mające na celu zapewnienia dziecku sukcesów w nauce matematyki
- Ruch Rozwijający Weroniki Sherborne- zabawy ruchowe uczące świadomości własnego ciała i otaczającej przestrzeni, nawiązanie kontaktu z innymi za pomocą dotyku i ruchu
- Pedagogika zabawy wg Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów i Animatorów Klanza –zabawy i zajęcia ze wszystkich obszarów edukacji
- Kinezjologia edukacyjna Dennisona-program ćwiczeń ruchowych , graficznych relaksacyjnych aktywizujących proces uczenia się
- Relaksacja
- Bajkoterapia
- Metoda Projektu
- Metoda Dobrego Startu
- Metoda aktywnego słuchania muzyki Batii Strauss
WPROWADZENIE INNOWACYJNEJ METODY PEDAGOGICZNEJ – PLAN DALTONA
Podążając za nowoczesnymi i aktywnymi metodami pracy chcemy wcielić w życie idee edukacyjne Helen Parhurst wdrażając koncepcję planu daltońskiego. Za Helen Parkhurst chcemy nauczyć dzieci, iż nie ma samodzielności bez szacunku dla różnic indywidualnych, nie ma współpracy bez poszanowania innych osób, z którymi współdziałamy lub musimy współdziałać. Aby zagwarantować sukces przy realizacji tej koncepcji musimy wykształcić w sobie nawyk stosowania naczelnej zasady metody daltońskiej, która brzmi: „… nauczycielowi oraz rodzicom nie wolno robić niczego, co dziecko potrafi zrobić samo”. Plan daltoński polega na indywidualnej pracy dziecka, dostosowanej do jego potrzeb i możliwości, przedszkolaki motywują się do indywidualnej pracy oraz uczą się współpracować w parach i zespołach. Proces dydaktyczno- wychowawczy edukacji daltońskiej jest wizualizowany ( obrazy to instrukcje, które pomogą dziecku samodzielnie wykonać zadania, tablice wizualizujące zadania i obowiązki) co pozwala dzieciom lepiej zrozumieć i zapamiętać zadania do wykonania czy zasady panujące w grupie. Plan daltoński to idea, styl pracy, organizacji grupy oparty na czterech podstawowych filarach:
Samodzielność
- Dziecko potrafi poradzić sobie z napotkanym problemem, dokonuje analizy sytuacji problemowej, znajduje środki do pokonania trudności
Odpowiedzialność
- Dziecko samo decyduje o kolejności, czasie i sposobie wykonywanego zadania, odpowiada za rezultat swojej pracy
Współpraca
- Dziecko pomaga innym potrafi współdziałać, działa zespołowo osiągając wspólny cel, szanuje pracę innych
Refleksja
- Dziecko zastanawia się nad wykonaną pracą, wskazuje swoje mocne i słabe strony, swoje osiągnięcia, ocenia swoje zachowanie odnosząc się do zasad określonych przez grupę
Prace nad planem daltońskim rozpoczniemy od szkoleń, wprowadzania wybranych elementów, które będziemy dostosowywać do warunków naszej placówki i naszej wiedzy, będziemy gromadzić pomoce, aranżować sale przedszkolne, tworzyć kąciki. Nauczyciel będzie coachem który stymuluje dziecko do samodzielnego poznania świata, przez świadome przygotowanie przestrzeni edukacyjnej. Ten nurt pedagogiki wywodzący się z tzw. nowego wychowania polega głównie na tym, że dziecko nie musi być prowadzone 'za rękę’. Nauczyciel ma koncepcję, ma cel, do którego ma doprowadzić dzieci, ale musi tak zorganizować przestrzeń edukacyjną, żeby dziecko mogło sobie zaplanować, jakie zadania ma do wykonania w jakim czasie. Uczone w ten sposób dzieci będą innowacyjne, a nie odtwórcze. Chcemy, żeby polskie dzieci tworzyły rzeczy, a nie mieszkały na zapleczu innowacyjnej Europy – podsumowują Anna i Robert Sowińscy z Plandaltonski.pl
Efekty (korzyści z wdrożenia koncepcji pedagogiki daltońskiej)
- dzieci wiedzą, że nie z każdym muszą się przyjaźnić, ale powinny umieć z każdym współpracować,
- integracja zachodzi w obrębie całej grupy – nie tylko wśród najbliższych kolegów (podczas pracy w parach, zespołach, pracują „każdy z każdym”, uczą się empatii, koleżeństwa, umiejętnej współpracy),
- rozwijają umiejętność nawiązywania kontaktów z innymi,
- samodzielnie rozwiązują problemy, w przypadku nierozwiązania problemu potrafią szukać pomocy np. u kolegów, osoby dorosłej (np. nauczyciela),
- dzięki samodzielnej pracy dzieci odkrywają swoje możliwości i pragnienia,
- współdziałając w zespole dziecko czuje się zobowiązane do wykonania powierzonych mu zadań (w ciągu tygodnia wyznaczane są zadania, które dziecko wykonuje według swojego planu, zgodnie z tablicą zadań),
- przedszkolaki wyrabiają w sobie umiejętność planowania czasu oraz poczucie odpowiedzialności, dokładności i systematyczności,
- potrafią pracować z instrukcją,
- dzieci zdobyte umiejętności przenoszą na grunt domowy, co skłania rodziców do podjęcia większej współpracy z nauczycielami,
- rodzice nabywają umiejętność obdarzania dzieci zaufaniem, pozwalają na większą niezależność, nie wyręczają dzieci.
III. PROCESY DOTYCZĄCE WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI ORAZ ZE ŚRODOWISKIEM LOKALNYM
WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI
Strategia współdziałania wychowawczego z rodziną musi być przemyślana i dobrze przygotowana merytorycznie aby wpływy edukacyjne przedszkola spełniały swoją misję. To nauczyciel przedszkola powinien być pierwszą profesjonalnie przygotowaną osobą do kontaktów z rodziną wychowanka. Powinien on umieć zdiagnozować ogólny poziom rozwoju dziecka, atmosferą wychowawczą w rodzinie, udzielać pierwszej porady wychowawczej rodzicom. Niewykonalne jest to zadanie bez rodziny dziecka. Stąd tak ważne zadanie do wykonania stoi przed naszą placówką, by tworzyć bliską więź z rodzicami by spełniać ich oczekiwania i zaspokajać potrzeby związane z edukacją małego dziecka.
Nasze priorytety współpracy przedszkola z rodzicami :
- Zapoznanie rodziców z realizowanymi w przedszkolu planami, programami pracy dydaktyczno-wychowawczej oraz procedurami.
- Przekazanie wiedzy na temat funkcjonowania dziecka w przedszkolu,
- Wspieranie rodziców w celu osiągnięcia przez dziecko gotowości do podjęcia nauki w szkole,
- Przekazywanie porad i wskazówek w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy,
- Wzmacnianie więzi rodzinnych i relacji międzypokoleniowych,
- Włączenie rodziców dzieci do życia grupy i przedszkola,
- Angażowanie rodziców w prace na rzecz przedszkola, grupy (pomoc w przeprowadzaniu remontów, sponsorowanie zakupu mebli, zabawek, pomocy dydaktycznych, wykonywanie pomocy).
- Podnoszenie świadomości edukacyjnej rodziców poprzez pedagogizację,
Formy współpracy z rodzicami obejmują:
- Zebrania ogólne z rodzicami oraz z Radą Rodziców,
- Zebrania grupowe,
- Zajęcia adaptacyjne dla dzieci nowo przyjętych do przedszkola,
- Zajęcia integracyjne,
- Konsultacje indywidualne z inicjatywy nauczyciela, dyrektora lub rodzica,
- Tablice informacyjne dla rodziców, m.in. informacje na temat realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego, eksponowanie prac dzieci,
- Przekazywanie informacji, ogłoszeń elektronicznie na iprzedszkole.
- Organizację i prowadzenie zajęć dni otwartych dla rodziców,
- Włączanie rodziców w organizację imprez i uroczystości przedszkolnych.
WSPÓPŁPRACA PRZEDSZKOLA Z INSTYTUCJAMI
Trzy podmioty, które najczęściej korzystają z zasobów przedszkola:
- rodzice, którzy korzystają z zasobów lokalowych, pomocy dydaktycznych, wyposażenia, z wiedzy nauczycieli przy organizacji imprez, uroczystości rodzinnych, ze zbiorów bibliotecznych, pomocy dydaktycznych do pracy indywidualnej z dzieckiem;
- szkoły wyższe w ramach bezpłatnych praktyk studenckich;
- organizacje pozarządowe, prowadzące akcje charytatywne: „Pola nadziei”, ”Zbiórka plastikowych nakrętek, „Góra Grosza”, zbiórka karmy dla schroniska „Azorki”, „Paczka dla potrzebujących”.
Celem współpracy z instytucjami jest:
- Kształtowanie postaw społecznie pożądanych,
- Poszerzanie wiedzy dzieci na temat środowiska,
- Kształtowanie nawyku dbania o bezpieczeństwo swoje i innych dzieci,
- Urozmaicenie pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej,
- Poszerzenie kontaktów zawodowych, które mogą zaowocować dalszą, współpracą na rzecz dzieci, realizacja programu doradztwa zawodowego,
- Zaangażowanie w życie społeczne środowiska lokalnego,
- Integracja dzieci z różnych placówek podczas konkursów międzyprzedszkolnych,
- Rozwijanie śmiałości, otwartości, współpracy w zespole.
Kontynuacja współpracy :
w zakresie spraw wychowawczych i profilaktycznych korzystamy ze wsparcia policji, straży miejskiej, poradni psychologiczno-pedagogicznej czy służby zdrowia. W zakresie rozwijania wszelkiego rodzaju aktywności kulturalnej są dla nas instytucje o takim charakterze działające na terenie miasta są to : Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna , Miejski Ośrodek Kultury, Muzeum, Filharmonia, Szkoła Muzyczna, Placówki oświatowe – szkoły. Instytucje i organizacje wspierające edukację ekologiczną organizują wspólne działania ekologiczne dotyczące segregacji śmieci; wycieczki edukacyjne; udział w programach ekologicznych: „Sprzątanie Świata”, ,, Segregujemy śmieci”, MOPS, Schronisko dla zwierząt, Nadleśnictwem Kłodawa – realizacja zagadnień ekologicznych, pozyskiwanie drzewek i roślinności na plac zabaw, akcje przyrodnicze, zielone lekcje przyrody, Sanepidem – realizacja programów „Czyste powietrze wokół nas”, „Mamo, tato nie pal”, spotkania z pediatrą, pielęgniarką, stomatologiem; Służbami Medycznymi – pokazy udzielania pierwszej pomocy; Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Kuratorami sądowymi – pozyskanie osób skazanych do prac pomocniczych w ogrodzie, współpraca z Wyższą Szkołą Zawodową w celu przyjmowania studentów na praktyki, dobre kontakty z lokalną prasą co pozwala na kreowanie pozytywnego wizerunku przedszkola i umożliwia dotarcie informacji o przedszkolnych wydarzeniach do szerokiej grupy odbiorców. Sprzyja to promocji przedszkola w środowisku lokalnym.
W dalszym ciągu:
– kontynuowanie i rozszerzenie współpracy z innymi placówkami – zainicjowanie współpracy z placówką daltońską,
– kontynuowanie i rozszerzenie udziału w konkursach ogólnopolskich i lokalnych,
– kontynuowanie i rozszerzenie współpracy z lokalnymi animatorami kultury i sztuki w celu bliższego poznania dorobku kulturowego regionu.
- ROZWÓJ BAZY I INFRASTRUKTURY PRZEDSZKOLA
Doposażenie placówki:
- systematyczne uzupełnianie sali w zabawki interaktywne i pomocy dydaktyczne,
- udrożnienie sieci WiFi, która pozwoli wzbogacić zajęcia w oparciu o elektroniczne programy edukacyjne, (internet w każdej Sali)
- pozyskanie programów multimedialnych do pracy terapeutycznej z dziećmi
- doposażenie każdej sali w sprzęt audiowizualny,
- zakup tablic interaktywnych do pozostałych sal,
- doposażenie ogrodu przedszkolnego w sprzęt sportowo – rekreacyjny w tym dla dzieci o specjalnych potrzebach.
Podnoszenie standardu budynku:
- malowanie wszystkich pomieszczeń przedszkola,
- zmodernizowanie placu na dwa odrębne place zabaw dla dzieci młodszych i starszych.
- monitoring
- kompleksowa modernizacja kancelarii dyrektora,
- wymiana oświetlenia na energooszczędne,
- wymiana wewnętrznych drzwi wejściowych,
- sukcesywna wymiana instalacji wodno-kanalizacyjnej,
- remont pozostałych łazienek,
- bieżące konserwacje, remonty i modernizacja wnętrz,
- postawienie komórki z lekkiej konstrukcji na sprzęt ogrodowy i zabawki ogrodowe,
- nasadzanie drzew i roślin ozdobnych w ogrodzie przedszkolnym,
- przeglądy administracyjne.
- Prowadzenie skutecznej kontroli nad wydawaniem środków finansowych.
- Pozyskiwanie środków finansowych.
PODSUMOWANIE
Jako dyrektor placówki uwzględniającej możliwości i zasoby pragnę tworzyć przedszkole twórcze, otwarte i przyjazne przede wszystkim dla dzieci ale także dla rodziców. Budując społeczność przedszkolną będę wykorzystywać potencjał wszystkich jej filarów: dzieci, nauczycieli, pracowników i rodziców współpracując blisko ze środowiskiem lokalnym. Będę się starała wspierać, motywować i pokazywać wartość edukacji bliskiej życiu i czerpiącej z dorobku cywilizacji. Będę się starała tworzyć przestrzeń do podejmowania inicjatyw, popełniania błędów, które nie będą końcem świata ale refleksją na przyszłość. Będę otwarta na pomysły i inicjatywę innych, będę starała się współtworzyć środowisko sprzyjające uczeniu się. Sprawując nadzór pedagogiczny, obserwując , udzielając informacji zwrotnych, będę upowszechniać metody aktywizujące i mądre wykorzystanie TIK. Poprzez swoje zaangażowanie, ciągłe podnoszenie swoich umiejętności interpersonalnych, technicznych, diagnostycznych, koncepcyjnych i własny przykład będę angażować zespół do pracy. Mam nadzieję, że moje przedsiębiorcze nastawienie do tworzenia rzeczy nowych lub starych w nowy sposób „porwie” zespół do działania w nowych nawet nieznanych obszarach działalności.
KONCEPCJA FUNKCJONOWANIA PRZEDSZKOLA NA LATA 2009 2014.doc, 2.34 MB
Koncepcja Pracy Przedszkola na lata 2014-19
Załączniki:
Koncepcja Funkcjonowania Przedszkola 2009-2014 zrealizowana
PO PIĘCIU LATACH :Realizacja w/w Koncepcji przyczyniła się do podniesienia poziomu naszej pracy. Dzisiaj po pięciu latach wytężonej pracy możemy powiedzieć, że obrany kierunek naszej pracy był właściwy. Przedszkole jest teraz o krok dalej, nastąpiło wiele zmian, które pobudzają nas do nowatorskich rozwiązań pracy dydaktyczno-wychowawczej oraz szerokiej współpracy z rodzicami. Koncepcja nasza była kilkakrotnie modyfikowana, w modyfikację koncepcji włączeni byli również rodzice. Scenariusz taki dyktowały potrzeby dzieci oraz potrzeby środowiska. Zmiany w koncepcji jakich dokonano dotyczyły włączania co roku do realizacji zadań priorytetowych, określono model absolwenta, nadano nazwy grupom, przyjęto propozycję rodziców odnośnie tematyki zajęć oraz sposobu utrwalania uroczystości przedszkolnych. Załączniki: